Een weekendje weg: Barcelona

Wil jij er graag een weekend tussenuit, maar wil je graag iets meer zon dan dat wij hier in Nederland krijgen? Dan is Barcelona de perfecte stad voor jou weekendtrip. Begin dit jaar zijn wij samen naar Barcelona geweest en hebben we veel dingen gezien in de stad en er vlak buiten.

Een weekendje Barcelona

Voor de verjaardag van Stan leek het ons leuk om een weekendje ergens heen te gaan, een stad waar we nog niet samen waren geweest. Barcelona leek mij een leuke optie omdat we beide van het Spaanse eten en drinken houden en omdat het weer daar altijd net wat zonniger is dan in ons koude kikkerlandje. Donderdagmiddag stapten wij op het vliegtuig en 3 uur later landden we op Girona airport. Na 2 uur in de bus kwamen we aan op onze bestemming: Barcelona. Vanuit hier was het nog een kleine zoektocht naar het hotel. Het hotel was boven verwachting goed, in een oud pand met een oude lift die nog steeds werkte.

Sfeerimpressie van Barcelona

De eerste dag in Barcelona

De eerste volle dag zijn we naar verschillende toeristische trekpleisters geweest. We zijn begonnen bij de Arc de Triomf van Barcelona, super mooi om onderdoor te lopen! Daarna zijn we door een van de parken in de stad gelopen: ‘Parc de la Cuitadella’. Dit park is het grootste park van de stad en in het midden van het park is een groot meer waar je een roeiboot kan huren! Het park is perfect voor een romantische wandeling of een lekkere picknick.

Barcelona Arc de Triomf
Eigen foto van de Arc de Triomf

In de middag zijn we doorgelopen naar de ramblas, dit is een straat in het centrum van Barcelona, waar altijd veel straatartiesten staan en leuke terrasjes zijn. Hier hebben we lekker tapas geluncht. Daarna zijn we gauw doorgelopen omdat we nog veel bezienswaardigheden op de planning hadden. Vanaf de ramblas zijn we door gelopen naar ‘Casa Mila’ een van de bekendste werken van Gaudi. Nadat we een verkoelende cerveza hadden gedronken zijn we toen verder gewandeld door de gotische wijk. Deze wijk is echt een must-see als je naar Barcelona gaat. Het staat vol prachtige gebouwen. Hier loop je door smalle steegjes, met alle authentieke winkeltjes, die allemaal eindigen op een mooi plein. In de gotische wijk kan je ook meerdere bijzondere dingen zien zoals de kathedraal van Barcelona. Hierna waren wij zo moe dat we de metro naar het hotel hebben gepakt en daar nog even wat hebben gegeten. Daarna zijn we gaan slapen zodat we de dag erna weer fris en fruitig waren.

Een bezoek aan de Sagrada Familia en het strand van Barcelona

Dag twee begon met een heerlijk Spaans ontbijt, getoast brood met tomaat en ham. Vervolgens zijn we met de metro richting nog een meesterwerk van gaudi gereden: la Sagrada Familia. Dit bouwwerk is zo indrukwekkend, dat je het ooit eens gezien moet hebben. Als je graag de sagrada familia vanbinnen wil bekijken, raden wij je aan om een dag van tevoren tickets te kopen. Zo voorkom je lange wachtrijen en uitverkochte uren. Dit kan aan deur van het gebouw of online. Nadat we de sagrada familia hadden gezien zijn we richting het strand gegaan. Ondanks dat het nog maar Januari was, konden we heerlijk in een T-shirt op een terrasje zitten. Hier bestelden we wat biertjes en genoten we weer van lekkere Spaanse tapas. We bestelden piementos de padron, gambas al ajillo en patatas bravas. Deze Spaanse tapas zijn onze favoriete Spaanse hap. Lekker tussendoor of als lunch of zelfs als diner. Vervolgens hebben we een heerlijk lange strandwandeling gemaakt. Lekker met onze blote voeten in het zand, het water was nog koud, maar dat hield ons niet tegen om even te pootjebaden.

Strand van Barcelona
Eigen foto van het strand van Barcelona

Voetbalwedstrijd van FC Barcelona in Camp Nou

Die avond zijn we naar een wedstrijd van Barcelona geweest. Het was altijd al een droom om daar ooit heen te mogen gaan. De wedstrijd was geweldig en de sfeer werd na elk goal beter. Om de spelers van zo dichtbij te zien was een top ervaring. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in 2-1 voor Barcelona. We hadden de beste tickets voor de beste plekken, maar toen we er kwamen zaten we zo hoog dat we vrijwel niks konden zien. Daarom zijn we stiekem iets lager gaan zitten en hadden we de beste plekken van het hele stadion.

Camp Nou Stadion FC Barcelona
Eigen foto van het Stadion van FC Barcelona

Een bezoek aan Park Guell

De derde en laatste dag zijn we naar park Guell gegaan. Ook dit is weer een creatie van Gaudi. Dit park ligt net buiten het centrum en is te bereiken met de metro en de bus. Vanaf ons hotel was het ongeveer 3 kwartier reizen en dat was het zeker waard. Ook voor park Guell is het een goed idee om kaartjes een dag van tevoren te kopen, dit kan online op verschillende sites. Wij hebben onze kaartjes gekocht via tiqets. Deze site is in het Nederlands en daarom was het makkelijk om op die manier tickets te scoren. Wij wisten niet dat je beter online tickets kon kopen dus deden dat pas toen we daar al waren. Terwijl we aan het wachten waren voordat we het park in mochten hebben we even koffie gedronken in een leuk klein barretje. Toen hebben we nog een rondje gelopen door het park waar je zonder ticket in kan. Daarna mochten we het park in. Dit park is ook iets wat je echt gezien moet hebben. Je kan vanaf het uitkijk punt de hele stad Barcelona zien, vanuit dit punt was de sagrada familia nog mooier.

Park Guell Barcelona van onderen
Eigen foto van Park Guell
Uitzicht vanaf Park Guell Barcelona
Eigen foto van het uitzicht vanaf boven

Bierproeven in Barcelona

Deze middag zijn we weer lekker naar het strand gegaan. Hier zijn we gaan barhoppen. Omdat het zulk mooi weer was konden we allemaal verschillende barretjes proberen, om te proeven waar ze de beste tapas hebben. Na het barhoppen zijn we naar de bar gegaan om ons op te frissen. Deze avond hadden wij namelijk een bierproeverij gepland. Na het avondeten bij een klein barretje met lekkere hapjes, hadden we nog wat tijd over voordat de bierproeverij begon. We besloten langs te gaan bij een ander bierhuis en om daar nog wat te drinken. Dit bierhuis had verschillende zelf gebrouwen biertjes, maar omdat we nog een andere bierproeverij hadden besloten we te gaan voor een licht fruitig biertje. Deze werd geserveerd in een mooie fles en twee glazen zodat je, je glas zelf kon aanvullen. Toen we dit ophadden was het ook tijd voor onze echte bierproeverij.

Morits Beer Barcelona
Bier van Moritz in het bierhuis

Deze was bij Barcelona Beer Company. De proeverij bestond uit 4 biertjes en tapas. De 4 biertjes mochten we zelf uitzoeken van een kaart met veel verschillende soorten bier. De biertjes werden geserveerd op sterkte. Toen de eerste tapas kwamen waren we super enthousiast. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we misschien beter ons diner hadden kunnen overslaan, want onze tafel stond helemaal vol. De bierproeverij kan je gewoon bij de bar zelf kopen. En er zijn genoeg tapas om helemaal vol van te raken! Na de bierproeverij zijn we richting ons hotel gelopen en hebben we onze tassen ingepakt aangezien we die ochtend erop weer terug naar Nederland zouden vliegen.

Bierproeverij met tapas in Barcelona
Bierproeverij met tapas bij Beer Company Barcelona

Onze laatste dag in Barcelona

De laatste ochtend zijn we uitgecheckt en vanaf ons hotel met de metro naar het treinstation gegaan. Vanuit hier hebben we de trein gepakt naar Reus. En vanuit hier zijn we weer terug gevlogen naar Nederland. Wij hebben nu al weer zin om terug te gaan naar Barcelona. Ben jij na het lezen van deze blog ook geïnspireerd geraakt om een weekendje weg te gaan? Of ben jij in een stad geweest die wij echt moeten bezoeken? Laat het ons weten via onze contact pagina!

Tip: Lees ook onze blog over Sevilla!